Aivoinfarkti 25-vuotiaana

Kerro oma tarinasi - jokainen tarina on kertomisen arvoinen ja ainutlaatuinen

Aivoinfarkti 25-vuotiaana

ViestiKirjoittaja mindi83 » 02.08.2009 16:59

No niin, kirjoitellaanpas uudemman kerran.

Eli sain infarktin lauantaina 28.2.2009, tosin tuolloin luulin kyseessä olevan pahemman laatuinen migreenikohtaus. Maanantaina vasta hakeudun lääkäriin, koska näkökentän aurat eivät ottaneet loppuakseen ja näkökentän oikeaa alareunaa ja yläreunan keskellä olevaa kohtaa en nähnyt. Lääkäri sitten passitti Meikkuun ja siellä olin 3 päivää. Diagnoosi: Arteria Cerebri Posterior juurta lukuunottamatta tukossa.
Olotila oli näkökenttää lukuunottamatta normaali, joten pääsin kotiin ja sain luvan mennä töihin. Näin jälkeenpäin pitää kiittää työnantajaa siitä, että sain mennä töihin vaikka olinkin sekaisin, kuin seinäkello. ;)

Syy infarktiin jäi loppupeleissä epäseväksi. Epäillään, että sen miulla teki yhdistelmä migreeni+ylipaino+e-pillerit. Jälkeenpäin kuulin silmälääkäriltä, että lääkäripiireissä keskustellaan siitä tulisiko aurallista migreeniä sairastavilta kieltää e-pillerit, koska aurallinen migreeni altistaa enemmän infarktille, ku siinä tapahtuu "luonnistaan" aivoissa verisuonien supistumista.

Mikäpä on tilanne nyt: Ulospäin infarkti ei näy mitenkään, mutta itse olen huomannut muutaman muutoksen.
-Näkökentän yläoikealla melkein keskellä näkökenttää on edelleenkin "hämärtymä", jota tosin ei luokitella puutokseksi ja silmälääkäri arveli sen poistuvan ajan kanssa melkein kokonaan. Totesi sen että minulla on ikä puolellani tässä asiassa, koska mri-kuvissa näkyy kaksi isohkoa infarktialuetta, joiden perusteella hän odotti vähintään neljänneksen puuttuvan näkökentästä.
-Keskittymiskyky on välillä hakusessa, mutta syystä tai toisesta magnesuimin ottaminen helpottaa miuta keskittymään. Voisi sanoa, että mie oon enemmän huolissaan siitä että onko miulla magnesiumia mukana, kuin Primaspania. 8-)
-Lukihärirö on pahentunut, mutta se ei miun eloa haittaa vaikka työkseni joudunkin kirjoittamaan päivittän ja paljon.

Mutta lopuksi pitää vielä mainita, että infarktin jälkeen miusta on tullut avoimempi uusille ideoille ja kokemuksille ja pakko myöntää, että olen viimeisen 5 kuukauden aikana tehnyt muutaman sellaisen asian joita en muissa olosuhteissa olisi vielä tehnyt. Mm. vaikka olenkin melkein aina persaukinen, niin olen käynyt 3 eri lomamatkalla ja seuraavaa jo suunnittelen. :D

Näin täällä mennään nykyään.
mindi83

Re: Aivoinfarkti 25-vuotiaana

ViestiKirjoittaja timppa » 03.08.2009 10:00

:) kiva kuulla
timppa: 0500-9281912
timppa

ViestiKirjoittaja mindi83 » 06.10.2009 22:03

Päivitetääs taas, kun elossa muutoksia tapahtuu. :D

Sinäänsä hauskaa ajatella, että ilman infarktia olisin varmaan paljon tyytymättömämpi elämääni nyt.
Tulevaisuutta suunnittelen kovin ja suuriakin päätöksiä tulee tehtyä kevyesti ja lyhyellä harkinta-ajalla. Kuten se, että vaihdan työpaikkaa tulevalla viikolla. Tilanteesta tekee hauskan se, että luulen paikkaa hakeneen "terveetkin" (lasken itseni edelleen toipilaaksi vaikka välillä sitä on vaikea muistaa) ihmiset joilla oletettavasti on parempi koulutus. Ja silti onni suosi rohkeaa. :D

Pää oireilee enää satunnaisesti. Paineen tunnetta silloin tällöin on havaittavissa, kihelmöintiä on tapahtunut viimeisen parin kuukauden aikana pari kertaa. Näkökentän hämärtymäkin "tarkentuu", Tätä menoa jos hämärtymä jatkaa tarkentumista, niin kohta olen melkein parempi kuin ennen. :)

Yhdestä "pakko-oireesta" jos pääsisin eroon, niin olisin tyytyväinen. Nimittän se, että testaan ja kyseenalaistan muistiani jatkuvasti. Tämä juontaa juurensa itse kohtauksen jälkeisiin tunteihin, jolloin aivoni yrittivät nostaa mieleen muistoja jotka tiesin, ettei niitä ollut koskaan tapahtunutkaan. Yritä siinä sitten järjellä taistella "muistoa" vastaan. Se se vasta oli metka olotila. Muuten en ole muistissani huomannut muuta kuin parannusta, koska olen ollut aina hieman huonomuistinen ja nyt olen harjoittanut muistiani niin se on vain positiivinen juttu... Kunhan vaan pääsen tästä kyseenalaistamisesta eroon... :|
mindi83

ViestiKirjoittaja meria » 07.10.2009 19:39

Totta! Sairastumisen jälkeen alkaa ns uusi elämä ja yleensä parempaa suuntaan, kunhan ensin pääsee sinuiksi itsensä kanssa.
Eikö sinulta testattu geenejä kun noin nuorena sairastuit?
meria

ViestiKirjoittaja mindi83 » 07.10.2009 21:00

Ei testattu geenejä ei. Koska lähisuvussa (ja vähän kauempanakaan) ei ole infarktitapauksia ja muuten kaikki arvot olivat kohdillaan. Lääkäreiden mielestä yhdistelmä migreeni + e-pillerit + ylipaino riittivät tähän minun tapaukseen. :|
mindi83

ViestiKirjoittaja mindi83 » 02.03.2010 19:58

Se tuli sitten sunnuntain täyteen vuosi infarktista. Todella nopeasti tämä vuosi on mennyt ja vastoin omia ennakkoluuloja olen saanut elämän kuntoon: Muuten kaikki menee aivan kuten ennenkin, mutta hämärtymä on edelleenkin kumppaninani. Mutta kyllä se on paljon pienentynyt ja tarkentunut... :D
Muuten elämässä menee oikein hyvin, ostin kuukausi sitten oman kodin ja siitä rakentelen nyt mieleiseni. :)
mindi83

ViestiKirjoittaja timppa » 03.03.2010 18:49

:D Upeaa!

Suorastaan mahtava, että olet jo noin tulossa sinuksi "lemmikkisi" kanssa. Ja uskallat ottaa ja toimia. Tämä on sitä nytkun- elämää. Jees.
timppa: 0500-9281912
timppa

Paluu Omat tarinat