TIA

Akuuttivaiheesta; kotoa sairaalaan ja hoitoon.
timppa
Viesti:

Re: TIA

ViestiKirjoittaja timppa » 30.07.2013 22:01

auts.. siinä on ollu henki tosi herkällä
timppa: 0440 928 192/puhelut/tekstarit/What´s App

STIINA

ViestiKirjoittaja STIINA » 09.09.2013 09:23

Olisi kysyttävää. Olen tässä miettinyt elämää taaksepäin ja muistan, että nelisen vuotta sitten oli kaikenlaisia kummallisia oireita. Oli mm. paha oikealle kaatava huimauskohtaus, joka kesti muutaman tunnin. Lähetettiin sairaalaan neuron polille. Siellä ei osattu sanoa mikä on. Mies ja minä huomattiin, että puheeni oli jotenkin hidasta ja erilaista, mutta jäi mainitsematta lääkärille. Nesteytyksessä olin ja pikkuhiljaa meni ohi. Huimaus oli siis kovaa, etten pystynyt kävelemään. Sitten oli episodi, kun oikea puoli oli heikompi, mutta erittäin lievästi. Likovorit katottiin, ei mitään missään. Oikea silmäluomi ja oikea jalka on vieläkin lievästi heikompi (siis silmäluomi on raskaamman tuntuinen) väsyneenä.

Nyt sitten oli tää tia- kohtaus ja sen myötä löytyi nämä fosfolipidivasta-aineet, jotka on aika korkealla. Kaksi kertaa testattu kolmen kuukauden välein. Mutta saadakseen APS (fosfolipidivasta-aine syndrooma) diagnoosin pitää olla tukos, mikä näkyy kuvissa. Ja saadakseen kunnon lääkitys, varfariini, pitää olla diagnoosi. Millaisella kuvantamisella nämä aivoverenkiertohäiriöt näkyvät parhaiten? Neljä vuotta sitten otettiin magneettikuva päästä. Vastaus oli, että ei demyelinisaatioon viittaavaa, eli silloin etsittiin MS-tautia, jota ei sitten ollut. Olen kuullut jostain angiografiasta. Olisiko se parempi?

Larski

ViestiKirjoittaja Larski » 09.09.2013 18:11

En osaa kyllä itse kysymykseen vastata, mutta pisti vain silmään tuo fosfolipidivasta-aine syndrooma kun itselläni se on todettu 2006 jalassa olleen tukoksen yhteydessä ja siitä lähtien on ollut jatkuva lääkitys, jota on kyllä vuosien varrella jouduttu muokkaamaan. Itse vain olen miettinyt, että onko meitä fosfolipidivasta-aine syndrooma omaavia paljon. Toivottavasti sun kohdalla asiat selviää ja että saat kysymykseesi vastauksen.. :)

Palaa sivulle “Akuuttivaihe”